Wachttijden

Een toelichting vooraf

In 2022 wordt een nieuw bekostigingssysteem geïntroduceerd voor de GGZ Volwassenzorg (18+). Dit wordt het Zorgprestatiemodel genoemd. Voor 2022 hanteren sommige zorgverzekeraars een budgetruimte die we mogen besteden aan de zorg voor hun klanten. Deze zorgverzekeraar stelt ons verantwoordelijk om binnen dit budget te blijven. Wanneer het budget overschreden dreigt te worden we geacht maatregelen te nemen. Dit heeft helaas gevolgen voor ons aanname beleid en eventueel voor de start en duur van de behandeling. Een aanmeldstop en/of behandelstop kan het gevolg zijn. Een aanmeldstop betekent dat u zich niet kunt aanmelden. Een behandelstop betekent dat we u ook na aanmelding niet in behandeling kunnen nemen.

Er zijn ook zorgverzekeraars in de Volwassenzorg die ons geen beperking met een budget opleggen. Dit betekent dat u zich met zo'n verzekering altijd bij ons kunt aanmelden en we een behandeling kunnen starten. Kijkt u voor een overzicht op onze pagina 'Gecontracteerde zorg'.

Vervolgopties Volwassenzorg (18+) tijdens uw wachttijd

Wanneer u op onderstaande balk 'Controleer uw Zorgverzekering' klikt ziet u welke zorgverzekeraar wel (groen), misschien (oranje) of geen (rood) ruimte biedt om een behandeling te starten in de Volwassenzorg. Het is belangrijk om deze pagina regelmatig te volgen omdat de situatie tijdens uw wachttijd kan veranderen. Kleurt uw zorgverzekering oranje dan zouden we graag met u willen overleggen. Kleurt uw zorgverzekering rood dan kan een behandeling alleen starten wanneer u schriftelijk toestemming heeft van uw zorgverzekering om, buiten het door hen gestelde budget, door ons behandeld te worden. U dient dit zelf met uw zorgverzekering te overleggen en graag ontvangen we dan de schriftelijke bevestiging van uw zorgverzekering.

Klik op onderstaande balk om de vervolgopties te zien bij uw zorgverzekering.

Menzis

Menzis (UZOVI 3332); Anderzorg (UZOVI 3333); Hema (UZOVI 3332 gelijk aan Menzis); VinkVink (UZOVI 3332 gelijk aan Menzis).
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

Zilveren kruis

Zilveren Kruis (UZOVI 3311); Pro Life (UZOVI 3311); Interpolis (UZOVI 3313); FBTO (UZOVI 3351); De Friesland (UZOVI 3358); One Underwriting B.V. (8971), Achmea Zorgverzekering.
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

VGZ

Univé (UZOVI 0101); ZEKUR (UZOVI 0101); ZEKUR natura (UZOVI 3361); VGZ (UZOVI 7095); IZZ (UZOVI 7095); Bewuzt (UZOVI 7095); MVJP (UZOVI 7095); Zorgzaam Verzekerd (UZOVI 7095); IZA (UZOVI 3334); UMC (UZOVI 0736); Promovendum; National Academic.
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

CZ

CZ (UZOVI 9664); OHRA; Nationale Nederlanden.
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

ASR

A.S.R. (UZOVI 9018); Ditzo (UZOVI 3336).
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

ONVZ

ONVZ (UZOVI 3343); VVAA (UZOVI 3343); PNOzorg (UZOVI 3343); Jaaah (UZOVI 3343).
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

Zorg en Zekerheid

Zorg en Zekerheid (UZOVI 7085)
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

DSW

DSW (UZOVI 7029); inTwente (UZOVI 3344); Stad Holland (UZOVI 7037).
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

Eno

Eno (UZOVI 3347)
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

Caresq

Caresq B.V.; Eucare; Aevitae (UZOVI 3360).
Na uw wachttijd zullen wij u oproepen voor een afspraak.

Actuele wachttijden

De wachttijd is de tijd tussen aanmelden en het moment dat de eerste afspraak voor intake plaatsvindt. Waar u verzekerd bent heeft geen invloed op de wachttijd. Dit kan wel van invloed zijn op de mogelijkheid om u aan te melden of voor het starten van de behandeling. Bij de Helper is er na intake geen wachttijd voor behandeling. Dit betekent dat uw behandeling na intake meteen ingezet zal worden.

Actuele wachttijden 14-10-2024


Wachttijd volw. basis GGZ8 weken

Wachttijd volw. gespecialiseerde GGZAanmeldstop

De getoonde wachttijd is een indicatie en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. We doen ons best om u zo snel mogelijk van dienst te zijn. Wanneer de wachttijd langer wordt dan met u besproken, neem dan contact met ons op voor overleg. We zullen dan samen naar de mogelijkheden kijken. Wanneer u de wachttijd te lang vindt of wanneer uw zorgverzekeraar ons te weinig budgetruimte biedt om u aan te kunnen nemen of een behandeling te kunnen starten, kunt u ook contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen). Betreft de aanmelding uw kind dan kunt u in overleg gaan met uw huisarts of jeugdconsulent/wijkcoach voor andere mogelijkheden.

U hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om te informeren bij andere collegae of zij u eerder een afspraak kunnen bieden. Andere collegae kunt u zoeken via de LVVP. U kunt ook kijken op de website van Kiezen in de GGZ. Doel van deze nieuwe keuzewebsite is mensen te helpen met het vinden van informatie over hun aandoening, mogelijke behandelingen, behandellocaties, ervaringen met zorg, vergoedingen en wachttijden. Tevens is het doel om ‘samen beslissen’ te ondersteunen.

Als andere optie bieden we de mogelijkheid om tijdens uw wachttijd alvast aan de slag te gaan met E-health. Aan de hand van een internet module kunt u werken aan uw klachten. Als u wilt mag u hier ook direct mee beginnen. Om te starten vindt een inschattingsgesprek plaats en maken we gezamenlijk de keuze voor een te volgen module. We ondersteunen u hierbij met gerichte feedback welke u wekelijks van ons zult ontvangen. De module kan vervolgens eventueel geïntegreerd worden in de therapie wanneer deze van start zal gaan.

Wanneer u wachtende bent, blijft uw verwijzer/huisarts de persoon waar u op terug kunt vallen mocht u vragen of problemen hebben. Hier moet aan worden toegevoegd dat wanneer uw hulpvraag zo dringend is dat hulp niet uitgesteld kan worden, er sprake kan zijn van een crisissituatie. Wellicht is uw hulpvraag dan niet passend voor onze praktijk.

Contact met de Helper

Kolthofsingel 52
7602 EP Almelo
0546 825 933

contact@dehelper.nl

Klik hier voor onze overige contactgegevens.

Veelgestelde vragen

Algemeen